Miljoenensubsidie voor UvA-onderzoek naar materie

Bron: website UvA.

Met de nieuwe NWO-subsidie ‘Zwaartekracht’ van 18,3 miljoen euro krijgt het natuurkundig onderzoek aan de UvA een enorme impuls. Het bedrag wordt gebruikt voor onderzoek naar verschillende vormen van materie, onder meer gebruikt bij de ontwikkeling van bouwstenen voor kwantumcomputers.

logo ditp

Het onderzoeksproject staat onder leiding van Erik Verlinde, hoogleraar Theoretische fysica aan de UvA, met nauwe betrokkenheid van Jan de Boer, hoogleraar Theoretisch natuurkunde aan de UvA. Het is een samenwerking tussen wetenschappers van de UvA, de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht. Het onderzoek vindt plaats binnen het nieuw op te richten Delta-Institute for Theoretical Physics (D-ITP).

Centraal staan de grote vragen over materie, op allerlei lengteschalen. Deze uitdagende theoretische vragen hebben betrekking op nog onbegrepen vormen van materie die zijn waargenomen, zowel in laboratoria als in het heelal. Zo gaat het bijvoorbeeld om de oorsprong van de onzichtbare ‘donkere materie’, de verklaring van supergeleiding bij hoge temperatuur, en het ontwikkelen van bouwstenen voor een kwantumcomputer.

‘Mijn mede-aanvragers en ik zijn enorm blij met deze subsidie-toekenning door NWO voor de theoretische fysica,’ laat Verlinde weten. ‘We kunnen dankzij deze subsidie voluit de grote openstaande vragen over de oorsprong en eigenschappen van materie aanpakken. Tegelijk creëren we voor jonge onderzoekers een bruisende onderzoeksomgeving die internationaal aan de top zal staan.’

Twee andere gehonoreerde onderzoeksprojecten

De UvA is ook bij twee andere door NWO gehonoreerde onderzoeksprojecten betrokken. Universiteitshoogleraar Johan van Benthem gaat onderzoek doen binnen het project ‘Language in Interaction’, waarvan de Radboud Universiteit de lead heeft. Deze groep onderzoekt taal, van het niveau van genen en het brein tot het niveau van sociale interactie en linguïstische structuren.

Patti Valkenburg, hoogleraar Jeugd en Media, zal betrokken zijn bij een onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen. De wetenschappers bekijken de rol van de ontwikkeling van het brein, hoe de kansen van een kind worden beïnvloed door de (groot)ouders, en hoe we kinderen beter kunnen helpen om zich goed te ontwikkelen. De Universiteit Utrecht is bij dit onderzoek penvoerder.

Over het Programma Zwaartekracht

De bijdrage is onderdeel van het programma Zwaartekracht, gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In totaal krijgen zes onderzoeksteams van verschillende Nederlandse universiteiten geld om de komende tien jaar samen excellente wetenschappelijke onderzoeksprogramma’s op te zetten. Minister Bussemaker stelt hiervoor 167 miljoen euro beschikbaar.

Met Zwaartekracht geven OCW en NWO een nieuwe impuls aan samenwerking op het hoogste wetenschappelijke niveau. De excellente consortia moeten leiden tot profilering van universitair toponderzoek.