Experimentele natuurkunde

Infrarood licht brengt neuronen tot leven

Het gecontroleerd ‘aan en uit kunnen zetten’ van neuronen is een belangrijk doel in de neurowetenschappen. Amsterdamse natuurkundigen hebben samen met collega’s uit Duitsland en de VS een nieuwe, efficiënte techniek ontwikkeld om met behulp van laserlicht dit doel te bereiken.

Gepubliceerd: do, 06/12/2018 - 23:26

Moderne archeologen gebruiken muonen

De millennia-oude piramides in Egypte vormen een van de grootste enigma's ter wereld. Ondanks eeuwenlang onderzoek weten we nog steeds weinig over hoe en waarom ze gebouwd zijn. Met behulp van moderne niet-invasieve technieken wil de ScanPyramids missie helpen om deze vragen te beantwoorden.

Gepubliceerd: zo, 25/11/2018 - 23:02

Marie Curie 150 jaar

Vandaag precies 150 jaar geleden, op 7 november 1867, werd in Warschau Marie Curie (toen nog Skłodowska) geboren. Een mooie dag om eens stil te staan bij haar bijzondere wetenschappelijke prestaties.

Gepubliceerd: ma, 06/11/2017 - 13:25

De universele kilogram

Het was deze week in diverse media te lezen: de kilogram heeft zijn langste tijd gehad. Wat is er precies mis met de kilogram zoals wij die kennen, en waardoor gaat die mogelijk vervangen worden?

Gepubliceerd: vr, 21/07/2017 - 21:00

Wanneer is meten weten?

Als je een meting uitvoert, rolt daar meestal een mooi getal uit. Maar hoe je dat getal moet interpreteren, hangt af van de nauwkeurigheid van het experiment. Wanneer mag je er conclusies uit trekken?

Gepubliceerd: vr, 07/07/2017 - 13:26

Zaterdag 6 mei: Utrecht Physics Challenge

Zaterdag 6 mei niets te doen? In Utrecht vindt op het Domplein de Utrecht Physics Challenge plaats: een natuurkunde-evenement met proefjes, demonstraties, live natuurkundeshows en de mogelijkheid om al je natuurkundevragen te stellen aan experts.

Gepubliceerd: vr, 05/05/2017 - 15:29

De wereldwijde zoektocht naar donkere materie

Heb je altijd al willen weten waar in de wereld experimenten gedaan worden naar donkere materie? QU’s eigen Veerle Tammer ontwikkelde een interactieve wereldbol. Ontdek het zelf!

Gepubliceerd: vr, 18/09/2015 - 11:55

De Hubble-telescoop en donkere energie

Donkere energie is een van de grootste mysteries in de hedendaagse natuurkunde. In het tweede artikel over de Hubble-ruimtetelescoop (klik hier voor deel 1) gaan we in op hoe supernova's bijdroegen aan de ontdekking van donkere energie.

Gepubliceerd: vr, 15/05/2015 - 17:58

25 jaar Hubble-ruimtetelescoop

Dit jaar viert de Hubble-ruimtetelescoop zijn 25e verjaardag met een prachtige afbeelding van het sterrencluster Westerlund 2. In het eerste deel van dit tweedelige artikel lees je meer over de ontdekkingen van de Hubble-ruimtetelescoop. Volgende week gaan we in op een mysterieuze energie die mede ontdekt is met de Hubble-ruimtetelescoop: donkere energie.

Gepubliceerd: wo, 06/05/2015 - 21:15