Gassen en vloeistoffen

Hydrodynamica (4): turbulentie

In ons dossier over hydrodynamica is het woord "turbulentie" al diverse malen gevallen. Tijd om eens wat nader te kijken naar dit interessante maar enorm moeilijk te beschrijven begrip!

Gepubliceerd: wo, 18/10/2017 - 21:08

Hydrodynamica (3): Het getal van Reynolds

Fasten your seat belts! In deel drie van onze serie over hydrodynamica bespreekt Watse Sybesma het Reynoldsgetal: een slimme manier om te bepalen of een gas of vloeistof turbulentie zal vertonen.

Gepubliceerd: di, 19/09/2017 - 14:02

Hydrodynamica (2): Viscositeit

Water stroomt. Stroop ook, maar wel op een heel andere manier. In het tweede deel van ons dossier over hydrodynamica bespreken we het begrip viscositeit. We ontdekken daarbij niet alleen waarom water en stroop verschillend zijn, maar ook waarom de wolken zweven!

Gepubliceerd: do, 17/08/2017 - 22:33

Hydrodynamica (1): Alles stroomt!

Vloeistoffen zijn overal. Niet alleen water stroomt, maar ook elektronen, het quark-gluonplasma en zelfs het hele heelal! In een nieuw dossier beschrijven we daarom de hydrodynamica, de vloeistofleer. Vandaag deel 1, over vloeistoffen zonder wrijving.

Gepubliceerd: vr, 04/08/2017 - 17:59

Door meten tot weten in het ultrakoude

In het begin van de 20e eeuw was Leiden de koudste plek op aarde - niet vanwege de weersomstandigheden, maar omdat Heike Kamerling Onnes daar onderzoek deed naar natuurkunde bij extreem lage temperaturen.

Gepubliceerd: di, 18/04/2017 - 15:50

Van damp tot dauw: het werk van Van der Waals

Volgende week, op 23 november, is de geboortedag van de Nederlandse fysicus Johannes Diderik van der Waals. De Nederlander heeft talloze bijdragen aan de fysica op zijn naam staan; vandaag bespreken we zijn bijdrage aan de theorie van fase-overgangen, waarvoor hij in 1910 de Nobelprijs won.

Gepubliceerd: za, 12/11/2016 - 16:36

Diffusie makkelijk gemaakt: dimensie-analyse

In een grote bak water laat je in het midden een druppel inkt vallen. Hoe snel verspreidt zich die inkt? Het blijkt dat deze vraag verrassend eenvoudig te beantwoorden is met een slimme truc: dimensie-analyse.

Gepubliceerd: di, 01/11/2016 - 02:29