Kosmologie en astronomie

Op zoek naar oeroude zwarte gaten

Kunnen oeroude zwarte gaten de mysterieuze donkere materie verklaren? 'Nee,' zegt een team van natuur- en sterrenkundigen op basis van nieuw onderzoek.

Gepubliceerd: wo, 07/06/2017 - 20:58

Aardachtige planeten ontdekt bij naburige ster

Astronomen hebben zeven planeten ter grootte van de aarde ontdekt op een afstand van slechts 40 lichtjaar van ons zonnestelsel. Op ten minste drie van de planeten zijn de omstandigheden zo gunstig dat er vloeibaar water kan voorkomen, en mogelijk dus zelfs buitenaards leven.

Gepubliceerd: vr, 24/02/2017 - 09:20

De kosmos in kaart gebracht

Ons beeld van het universum is in de loop van de geschiedenis telkens weer aangepast. Waarom duurt het vaak zo lang voordat radicaal nieuwe ideeën over het universum worden geaccepteerd? Deze en andere vragen behandelt astronome Priya Natarajan in haar nieuwe boek.

Gepubliceerd: do, 20/10/2016 - 22:08

Powers of Ten: een reis door het heelal

Hoe ver reikt onze kennis? Recent is er een remake van de klassieker "Powers of ten" gemaakt. Laat je verwonderen door de omvang van het heelal!

Gepubliceerd: vr, 12/08/2016 - 15:43

Donkere Materie (4): Licht in de duisternis

Donkere materie doordringt het universum op elke mogelijke schaal. In de slotaflevering van deze vierdelige serie bespreekt Margot Brouwer donkere materie op de allergrootste schaal: het hele heelal.

Gepubliceerd: vr, 13/05/2016 - 16:03

Hoe reis je naar Alpha Centauri?

De dichtstbijzijnde sterren, op de zon na, zijn de drie sterren die samen het Alpha Centauri-systeem vormen. Zelfs het licht doet er vier jaar over om van hier naar Alpha Centauri te reizen. Kunnen we de sterren binnen een mensenleven bereiken? Volgens Stephen Hawking wel!

Gepubliceerd: vr, 15/04/2016 - 17:11

Donkere Materie (3): Onzichtbaar en ongrijpbaar

In het derde deel van haar serie artikelen over donkere materie bespreekt sterrenkundige Margot Brouwer de verschillende manieren waarop gezocht wordt naar nieuwe deeltjes waaruit deze materie opgebouwd zou kunnen zijn.

Gepubliceerd: do, 31/03/2016 - 23:32

Donkere Materie (2): Strijd tussen de sterren

In het tweede artikel in ons dossier over donkere materie gaat sterrenkundige Margot Brouwer verder in op verklaringen die kunnen worden gegeven voor de uitzonderlijke waarnemingen die ze beschreef in het eerste artikel.

Gepubliceerd: vr, 04/03/2016 - 06:23

Donkere materie (1): Een duistere ontdekking

Vanaf vandaag verschijnt er een nieuw dossier op de QU-site. Sterrenkundige Margot Brouwer neemt ons mee in een ontdekkingsreis naar donkere materie, de mysterieuze, onzichtbare vorm van materie waar een groot deel van ons heelal uit blijkt te bestaan.

Gepubliceerd: do, 04/02/2016 - 22:45

De wereldwijde zoektocht naar donkere materie

Heb je altijd al willen weten waar in de wereld experimenten gedaan worden naar donkere materie? QU’s eigen Veerle Tammer ontwikkelde een interactieve wereldbol. Ontdek het zelf!

Gepubliceerd: vr, 18/09/2015 - 11:55