Relativiteit en zwaartekrecht

Tijd de laatste hobbel?

Hoewel als volkomen leek bescheidenheid past heb ik toch een prangende vraag want zover als ik het kan begrijpen past het allemaal zo mooi in elkaar.

Ik vraag me af of ik echt een paar grote fundamentele denkfouten maak of ben ik nou dat ene aapje van de miljard eigenwijze aapjes die toevallig op iets heel moois is gestuit?

Of is dit binnen de wetenschappelijke wereld al allemaal lang bekend en lopen alle films en documentaires die het publiek ziet zover achter?

Echt Zwaar

Tijdens het symposium Trends in Theory werd het nieuwe boek Echt Zwaar van wetenschapsjournalist Martijn van Calmthout gepresenteerd. Het boek gaat over een onderwerp dat momenteel erg "hot" is in de theoretische natuurkunde: zwaartekracht.

Gepubliceerd: di, 06/06/2017 - 01:35

3D visualisatie gekromde ruimte-tijd

Forum:

Veelal wordt de gekromde ruimte-tijd rond een object als 2D gevisualiseerd. Als voorbeeld wordt dan een trampoline gebruikt, waarin een zwaar (bolvormig) voorwerp ... het hemellichaam ... wordt gerold. Vervolgens zullen knikkers e.d. ... met verschillende massa, al dan niet met een beginsnelheid ... via geeigende banen in het "gat" rollen, dat veroorzaakt is door het "hemellichaam" ... zie ook ...  https://www.youtube.com/watch?v=8d24mOQwM3o

Wetenschapsagenda (1): ruimte, tijd en zwaartekracht

Sinds 2015 heeft Nederland een Nationale Wetenschapsagenda: een lijst van 140 vragen die het wetenschappelijk onderzoek in Nederland een richting moeten geven. Vandaag: wat is de ware aard van zwaartekracht, ruimte en tijd en wat kun je bijvoorbeeld leren van zwarte gaten?

Gepubliceerd: vr, 10/02/2017 - 16:33

Zwaartekracht... en nog meer zwaartekracht

Zwaartekracht is de laatste jaren veelvuldig in het nieuws. CERN Courier, het mooie magazine van het deeltjesinstituut in Genève, besloot daarom een speciaal themanummer aan dit onderwerp te wijden.

Gepubliceerd: vr, 20/01/2017 - 16:17

Relativiteit uitgelegd... in 1923!

Wetenschapspopularisatie is niet alleen iets van vandaag de dag. Al in 1923 verscheen een populairwetenschappelijke stomme film over de ideeën van Albert Einstein. Deze prachtige film is nu online te bekijken.

Gepubliceerd: di, 10/01/2017 - 15:59

Het Principe van Mach

Het principe van Ernst Mach wordt vaak genoemd als onderliggend principe voor de algemene relativiteitstheorie. Maar wat houdt dat principe precies in, en komt het in de uiteindelijke relativiteitstheorie ook wel voor?

Gepubliceerd: vr, 28/10/2016 - 09:04

Golven in de ruimtetijd - hoe meet je die?

Net zoals er bij de elektromagnetische kracht radiogolven horen, zo zouden er volgens de relativiteitstheorie van Einstein bij de zwaartekracht ook zwaartekrachtsgolven moeten horen. Maar hoe meet je zulke golven?

Gepubliceerd: di, 02/02/2016 - 20:46

Lesmateriaal Relativiteitstheorie

In samenwerking met onderwijsbureau De Praktijk heeft Quantum Universe een lessenserie over relativiteitstheorie ontwikkeld die past in het Nieuwe Natuurkunde-eindexamenprogramma. De lesmodules behandelen de examenstof en geven een verdieping daarop.

Naast de lesmodules over relativiteitstheorie hebben we ook lesmateriaal over de quantummechanica ontwikkeld; meer informatie daarover vindt u op deze pagina.

Gepubliceerd: ma, 15/09/2014 - 14:24

Docentencursus Relativiteitstheorie 2014

einstein

In het najaar van 2014 wordt aan de Universiteit van Amsterdam een docentencursus relativiteitstheorie gegeven. Via deze link vindt u meer informatie over de cursus en kunt u zich inschrijven.

Gepubliceerd: ma, 15/09/2014 - 12:06