Theoretische natuurkunde

Het nut van nutteloze kennis

Waar komen revoluties in de technologie vandaan?Abraham Flexner en Robbert Dijkgraaf beargumenteren dat niet toegepast onderzoek maar juist onafhankelijk onderzoek gedreven door nieuwsgierigheid vaak leidt tot nuttige revolutionaire toepassingen.

Gepubliceerd: vr, 14/07/2017 - 21:09

De bootstrap: fysica zonder tegenspraak

De Baron von Münchhausen wist uit een moeras te ontsnappen door zich met paard en al aan zijn eigen haar omhoog te trekken. Natuurkundig volkomen onmogelijk, natuurlijk, maar het achterliggende idee komt op verrassende wijze in de moderne quantumveldentheorie terug.

Gepubliceerd: di, 28/02/2017 - 17:08

Natuurkundig gekibbel (1): Newton vs. Leibniz

Natuurkundigen zijn het vaak over van alles en nog wat oneens. In de serie "Natuurkundig gekibbel" beschrijven we een aantal beroemde twisten uit de fysica. Vandaag: Isaac Newton vs. Gottfried Wilhelm Leibniz.

Gepubliceerd: di, 21/02/2017 - 16:49

Natuurkunde: mode, geloof en fantasie?

Fashion, faith and fantasy. Drie termen die we nu niet direct aan het begrip "wetenschap" koppelen, maar die volgens wis- en natuurkundige Roger Penrose toch van groot belang zijn geweest in de vorming van allerlei nieuwe ideeën in de fundamentele natuurkunde.

Gepubliceerd: vr, 03/02/2017 - 16:19

Quantum Universe Jaaroverzicht 2016 (3)

Het is eind december, dus de media staan bol van de jaaroverzichten. Voor wie al dat terugblikken nog niet moe is sluiten wij ons graag aan bij die trend: vandaag deel 3 van het Quantum Universe-jaaroverzicht 2016, over de maanden september t/m december.

Gepubliceerd: za, 31/12/2016 - 15:06

Robbert Dijkgraaf over het licht

Mathematisch fysicus Robbert Dijkgraaf is inmiddels een vaste gast in de populaire serie TV-colleges van De Wereld Draait Door University. Op 2 december gaf hij een college met als onderwerp "licht".

Gepubliceerd: do, 15/12/2016 - 22:31

Draai het allemaal eens om

Forum:

We hebben op school geleerd dat er enkel een fysieke realiteit is. We noemen die fysieke realiteit het heelal. Wie heeft ooit op school de leraar uitgedaagd: "Ik wil graag bewijzen zien, anders schrijf ik het niet in mijn schriftje op!" Nee. we hebben allemaal klakkeloos gevreten wat ons werd voorgeschoteld. Deed je dat niet dan kreeg je geen diploma en zonder diploma geen fatsoenlijk leven. Het onderwijs had dus de macht om ons te bedreigen en te manipuleren.

Wetenschapsagenda (0): De vragen

Sinds 2015 heeft Nederland een Nationale Wetenschapsagenda: een lijst van 140 wetenschappelijke vragen die het wetenschappelijk onderzoek in Nederland in de komende jaren een richting moeten geven. Welke vragen zijn interessant voor de fundamentele natuurkunde?

Gepubliceerd: vr, 04/11/2016 - 01:00

De fundamentele krachten

In alles wat ik lees en hoor over fundamentele natuurkunde  en/of unificatie (theorie-van-alles) wordt er gesproken over 4 fundamentele krachten waarbij elektromagnetisme als een van die 4 krachten genoemd wordt. Als voorbeeld van die kracht wordt dan vaak een magneet genoemd of de elektrische kracht tussen deeltjes.

Ik begrijp dat elektromagnetisme een unificatie is van de magnetische kracht en de elektrische kracht. Maar ik begrijp niet goed dat daarom de magnetische kracht of de elektrische kracht ook genoemd kunnen worden als voorbeeld van de “elektromagnetische kracht”.

Een weddenschap over supersymmetrie

Zal er ooit supersymmetrie in de natuur worden gevonden? We weten het antwoord niet, maar wie vijftien jaar geleden "nee" voorspelde, kon deze week in Kopenhagen een goede fles cognac ophalen.

Gepubliceerd: do, 25/08/2016 - 17:45