Theoretische natuurkunde

Elektromagnetisme en Langlands' "woordenboek"

In maart won de Canadese wiskundige Robert Langlands de Abelprijs, de "Nobelprijs voor de wiskunde". Wat onderzocht Langlands nu precies, en wat heeft die wiskunde met natuurkunde te maken?

Gepubliceerd: vr, 20/04/2018 - 15:20

Stephen Hawking (1942-2018)

Deze week overleed de bekende Britse natuurkundige Stephen Hawking. Zijn leven en werk werden in de media uitgebreid besproken; we geven een overzicht van de mooiste eerbetonen.

Gepubliceerd: vr, 16/03/2018 - 15:09

Sneeuw en lawines

Soms kunnen alledaagse natuurkundige vraagstukken enorm complex blijken te zijn. Eén zo'n vraag, van belang voor Olympische sporters maar ook voor bijvoorbeeld lawinepreventie, is: hoe zit sneeuw in elkaar?

Gepubliceerd: ma, 19/02/2018 - 09:51

Joseph Polchinski

Afgelopen vrijdag overleed de theoretisch natuurkundige Joseph Polchinski. Polchinski was onder meer de ontdekker van D-branen - hoger-dimensionale objecten die in de snaartheorie een belangrijke rol spelen.

Gepubliceerd: ma, 05/02/2018 - 23:08

Over vallende apen en volle hotels

Wat hebben een jager in de jungle, een kanon bovenop een berg en een oneindig groot hotel gemeen? In deze nieuwe serie leggen we uit hoe je met een rijke fantasie nuttige natuurkundige gedachte-experimenten kunt doen.

Gepubliceerd: di, 16/01/2018 - 16:59

Quantum Universe Jaaroverzicht 2017 (3)

Zo rond de jaarwisseling staan de media bol van de jaaroverzichten. Voor wie al dat terugblikken nog niet moe is, sluiten wij ons graag aan bij de trend. Vandaag het derde en laatste deel van het Quantum Universe-jaaroverzicht 2017, over de maanden september t/m december.

Gepubliceerd: di, 02/01/2018 - 01:23

Quantum Universe Jaaroverzicht 2017 (2)

Het is eind december, dus de media staan bol van de jaaroverzichten. Voor wie al dat terugblikken nog niet moe is, sluiten wij ons graag aan bij die trend. Vandaag deel 2 van het Quantum Universe-jaaroverzicht 2017, over de maanden mei t/m augustus.

Gepubliceerd: wo, 27/12/2017 - 17:38

Quantum Universe Jaaroverzicht 2017 (1)

Het is eind december, dus de media staan bol van de jaaroverzichten. Voor wie al dat terugblikken nog niet moe is, sluiten wij graag aan bij die trend. Vandaag deel 1 van het Quantum Universe-jaaroverzicht van 2017.

Gepubliceerd: zo, 24/12/2017 - 20:24

Robbert Dijkgraaf over symmetrie

Mathematisch fysicus Robbert Dijkgraaf is inmiddels een vaste gast in de populaire serie TV-colleges van De Wereld Draait Door University. Op 24 november gaf hij een college met als onderwerp "symmetrie".

Gepubliceerd: vr, 08/12/2017 - 00:55

Quantumafstand

Forum:

Op de volgende manier kom ik op het idee van quantumafstand.

Tussen twee verstrengelde fotonen teleporteer ik informatie
over een afstand S = 5 km.
De reistijd die de informatie nodig heeft om de afstand van
S = 5 km te overbruggen, is 0 seconden.

Uitgaande van de simpele formule S = V x T, betekent dit
voor de snelheid V: V = S / T = 5 / 0 = oneindig km/s

Op een simpele manier knal ik hier tegen een muur.
Reist informatie hier oneindig veel sneller dan de lichtsnelheid?!

Pagina's