Vaste-stoffysica

Op een efficiënte manier van licht naar stroom

Perovskieten vormen een familie van kristallen met veelbelovende eigenschappen voor toepassingen in de nanotechnologie. Recent is gebleken dat deze veelzijdige materialen ook heel efficiënt licht kunnen omzetten in elektrische stroom.

Gepubliceerd: vr, 23/11/2018 - 14:33

Topologische mechanische metamaterialen

Topologische materialen zijn materialen met heel bijzondere maar moeilijk bestudeerbare quantumeigenschappen. In een nieuw onderzoeksgebied wordt geprobeerd deze eigenschappen op grotere schaal na te bootsen en ze zo beter te begrijpen.

Gepubliceerd: zo, 13/05/2018 - 14:45

Quasideeltjes: allesbehalve standaard

Eigenlijk geen deeltjes, maar eigenlijk ook wel. Quasideeltjes, wat zijn dat? Jans Henke legt uit hoe je natuurkundige verschijnselen die geen deeltjes zijn, soms toch als deeltje kunt beschrijven - en wat daar het voordeel van is.

Gepubliceerd: do, 15/03/2018 - 21:50

Excitonen: bijzondere deeltjesparen

Excitonen zijn paren van elektronen en "gaten" in een vaste stof die zich samen gedragen als één deeltje. Recent onderzoek heeft aangetoond dat deze deeltjes heel bijzondere quantumeigenschappen hebben.

Gepubliceerd: za, 23/12/2017 - 14:28

Kristallen: orde in de natuur

Voor wie van orde houdt is de natuur om ons heen soms een frustrerende chaos. Gelukkig zijn er uitzonderingen: in de kristallen die in veel vaste stoffen voorkomen heerst een regelmaat van vrijwel mathematische perfectie.

Gepubliceerd: di, 16/05/2017 - 00:11

Een wonder in je potlood

In 2010 kregen Andre Geim en Konstantin Novoselov de Nobelprijs omdat ze met plakband een laag koolstof hadden geïsoleerd van maar één atoom dik: grafeen. Hoe kan een materiaal dat in elke potloodpunt voorkomt Nobelprijswaardig zijn?

Gepubliceerd: vr, 21/04/2017 - 01:08

Topologische isolatoren en het quantum-Hall-effect

In 2016 werd de Nobelprijs voor de natuurkunde uitgereikt aan David Thouless, Duncan Haldane en Michael Kosterlitz, voor hun ontdekking van topologische materialen en topologische faseovergangen. In dit artikel bespreken we een bijzondere klasse van topologische materialen: topologische isolatoren.

Gepubliceerd: ma, 10/04/2017 - 19:46

Licht en vaste stoffen: negatieve brekingsindex

De bekende wet van Snellius vertelt ons hoe de brekingsindex van een materiaal de afbuiging van licht door dat materiaal bepaalt. Normaalgesproken is zo'n brekingsindex een positief getal. Een brekingsindex kan echter ook negatief worden - met allerlei verrassende gevolgen!

Gepubliceerd: zo, 22/01/2017 - 15:55

Waarom is water doorzichtig en appelstroop niet?

Sommige materialen zoals water laten licht heel gemakkelijk door, terwijl voor andere materialen zoals witte verf dat niet zo eenvoudig gaat. In dit artikel zien we waarom, en wat dit te maken heeft met de Nobelprijzen van 1977 en 2014.

Gepubliceerd: ma, 24/10/2016 - 21:07

Topologische materialen en quantumcomputers

De Nobelprijs voor Natuurkunde ging dit jaar naar het exotische vakgebied van topologische materialen, dat nog volop in ontwikkeling is. Zo heeft de Utrechtse natuurkundige Cristiane Morais Smith met theoretisch onderzoek naar bosonen in een optisch rooster interessante nieuwe materiaaleigenschappen ontdekt.

Gepubliceerd: vr, 14/10/2016 - 19:08