Wiskunde en mathematische fysica

Hoe weten we dat de aarde rond is?

Hoe kunnen we zeker weten dat de aarde rond is? Voor wie NASA niet vertrouwt, schiet negentiende-eeuwse wiskunde te hulp!

Gepubliceerd: di, 30/05/2017 - 14:40

De wiskunde in kaart gebracht

In december plaatsen we een kort stukje over de prachtige animatie The Map of Physics van Dominic Walliman. Op het filmje kwamen erg veel positieve reacties, en Walliman komt daarom nu met een vervolg: The Map of Mathematics.

Gepubliceerd: vr, 17/02/2017 - 16:29

Elliptische functies en krommen (2)

Dubbel-periodieke functies vormen een heel speciale klasse van wiskundige functies. Ook in de natuurkunde komen deze functies veelvuldig voor. Deze bijzondere functies blijken een verrassend verband te hebben met een speciale klasse van meetkundige objecten: elliptische krommen.

Gepubliceerd: do, 14/07/2016 - 13:02

Storingsrekening (1): De koning en het schaakbord

De precieze oorsprong van het schaakspel is onbekend, maar een beroemde legende vertelt dat het spel rond de vijfde eeuw na Christus in India werd uitgevonden. De Indiase koning die het spel te zien kreeg, was er zo enthousiast over, dat hij de uitvinder aanbood om elke beloning te vragen die hij maar wilde.

Gepubliceerd: di, 08/12/2015 - 18:18

Dossier: Storingsrekening

In december 2015 en januari 2016 verscheen op The Quantum Universe wekelijks een artikel in het zevendelige dossier "Storingsrekening". Hieronder een overzicht van de artikelen die in dit dossier verschenen zijn:

Gepubliceerd: di, 08/12/2015 - 14:21

Zie de maan schijnt...

Nu de Sint in het land is, is het "zie de maan schijnt..." overal te horen. Een goede reden om ook op de Quantum Universe-website iets over maneschijn te schrijven - al betreft het hier dan wel maneschijn van een heel andere soort...

Gepubliceerd: wo, 18/11/2015 - 22:21

Snaren en holografie (2): Dimensies

In het eerste artikel in dit dossier beschreven we al heel kort wat het holografisch principe inhoudt: een equivalentie tussen twee natuurkundige theorieën die op het oog heel verschillend zijn, en zelfs natuurkunde in een verschillend aantal dimensies beschrijven. Omdat het begrip 'dimensies' in ons verhaal zo'n centrale plaats inneemt, gaan we in dit tweede artikel dieper op dat begrip in.

Gepubliceerd: di, 11/08/2015 - 14:34

Video: Robbert Dijkgraaf over wis- en natuurkunde

In de zomerperiode plaatsen we op de Quantum Universe-website, naast een wekelijks inhoudelijk artikel op dinsdag, elke vrijdag een link naar een interessante populairwetenschappelijke video.

Gepubliceerd: vr, 03/07/2015 - 15:39