Wiskunde en mathematische fysica

Knopen en natuurkunde: het Jonespolynoom

Eerder beschreven we op deze site hoe de natuurkunde van de quantummechanica leidt tot de wiskunde van knopen. Maar hoe kun je rekenen aan knopen? Mirte van der Eyden doet het voor.

Gepubliceerd: do, 14/12/2017 - 14:32

Van knopen naar quantummechanica

Knopen vind je niet alleen op zeilboten, maar ook in de wis- en natuurkunde. Edward Witten liet in 1989 zien dat knopen zelfs een belangrijke rol spelen in de quantumfysica.

Gepubliceerd: di, 31/10/2017 - 04:15

Hoe weten we dat de aarde rond is?

Hoe kunnen we zeker weten dat de aarde rond is? Voor wie NASA niet vertrouwt, schiet negentiende-eeuwse wiskunde te hulp!

Gepubliceerd: di, 30/05/2017 - 14:40

De wiskunde in kaart gebracht

In december plaatsen we een kort stukje over de prachtige animatie The Map of Physics van Dominic Walliman. Op het filmje kwamen erg veel positieve reacties, en Walliman komt daarom nu met een vervolg: The Map of Mathematics.

Gepubliceerd: vr, 17/02/2017 - 16:29

Elliptische functies en krommen (2)

Dubbel-periodieke functies vormen een heel speciale klasse van wiskundige functies. Ook in de natuurkunde komen deze functies veelvuldig voor. Deze bijzondere functies blijken een verrassend verband te hebben met een speciale klasse van meetkundige objecten: elliptische krommen.

Gepubliceerd: do, 14/07/2016 - 13:02

Storingsrekening (1): De koning en het schaakbord

De precieze oorsprong van het schaakspel is onbekend, maar een beroemde legende vertelt dat het spel rond de vijfde eeuw na Christus in India werd uitgevonden. De Indiase koning die het spel te zien kreeg, was er zo enthousiast over, dat hij de uitvinder aanbood om elke beloning te vragen die hij maar wilde.

Gepubliceerd: di, 08/12/2015 - 18:18