Robbert Dijkgraaf over het licht

Mathematisch fysicus Robbert Dijkgraaf is inmiddels een vaste gast in de populaire serie TV-colleges van De Wereld Draait Door University. Op 2 december gaf hij een college met als onderwerp “licht”.

Het licht is een centraal onderwerp in de natuurkunde. Het speelt natuurlijk een rol in klassieke natuurkundige deelgebieden zoals de optica en de elektriciteitsleer, maar daarnaast zijn ook zowel de quantummechanica als de relativiteitstheorie afkomstig uit vragen over het licht. Ook voor biologen en kunstenaars is licht een cruciaal begrip. Voldoende onderwerpen dus voor Dijkgraaf om over te spreken. De uitzending kan via de link hieronder teruggekeken worden:

Na het college beantwoordde Dijkgraaf ook nog kijkersvragen; ook de opname daarvan is via bovenstaande link terug te kijken.

Het college over het licht was inmiddels alweer het zesde college van Robbert Dijkgraaf in de serie van DWDD University. Ook de eerdere vijf zijn nog terug te zien:

Wie daarmee nog niet genoeg heeft van Nederlands bekendste wetenschapspopularisator kan binnenkort ook bij de UvA terecht voor de MOOC (“Massive Open Online Course”) over Big History, waarin Dijkgraaf en vele andere bekende wetenschappers de historie van de Oerknal tot nu behandelen.