Gassen en vloeistoffen

Ultrakoude gassen (2): koud, kouder, koudst

Veel natuurkundige experimenten worden gedaan bij extreem lage temperaturen. Dingen zo koud maken is echter niet eenvoudigweg een kwestie van 'de koelkast aanzetten'. Lieuwe Bakker dook in de fysica van het ultra-afkoelen. (Deel 2 van 3.)

Gepubliceerd: di, 25/02/2020 - 12:28

Het Mpemba-effect: hoe warm water sneller bevriest

Wat bevriest sneller, warm water of koud water? Het voor de hand liggende antwoord blijkt niet altijd het juiste te zijn! Michiel Rollier beschrijft het tegenintuïtieve Mpemba-effect.

Gepubliceerd: vr, 14/02/2020 - 14:37

Ultrakoude gassen (1)

Gepubliceerd: vr, 07/02/2020 - 11:47

Quantum-koude ionen en atomen

Extreem koude quantumdeeltjes hebben nuttige toepassingen in bijvoorbeeld quantumcomputers of atoomklokken. Het liefst zouden natuurkundigen ook mengsels van atomen en ionen 'quantum-koud' maken, maar dat bleek heel lastig. Toch zijn natuurkundigen van de UvA daar nu in geslaagd.

Gepubliceerd: ma, 03/02/2020 - 17:52

Leidenfrost-effect: meer dan zwevende druppels

Als je druppels water in een pan gooit die heet genoeg is, zul je iets merkwaardigs zien: de druppels lijken wel over de bodem van de pan heen te zweven! Dit verschijnsel heet het Leidenfrost-effect, en je kan er verrassend veel leuke dingen mee doen.

Gepubliceerd: zo, 02/06/2019 - 23:26

Waarom we altijd thee morsen

Het schenken van vloeistoffen - denk aan wijn of thee - is moeilijk omdat ze de neiging hebben langs de fles of theepot weg te vloeien. Een team van onderzoekers geeft nu (letterlijk) een nieuwe draai aan dit vervelende ‘theepoteffect’.

Gepubliceerd: ma, 13/05/2019 - 16:29

Solitonen in het zwembad

Falaco-solitonen zijn bijzondere golven: stabiele draaikolken, in paren, die minutenlang kunnen bestaan. Tijdens zijn vakantie ontdekte Abel Jansma dat je zulke 'topologische defecten' eenvoudig zelf in het zwembad kunt maken.

Gepubliceerd: vr, 26/04/2019 - 17:01

Waarom worden spuitbussen koud?

Een busje perslucht kan, als je het een tijdje gebruikt, behoorlijk koud worden. Thermodynamica in actie - maar wat gebeurt hier nou precies? Het YouTubekanaal Minutephysics maakte er een mooi filmpje over.

Gepubliceerd: do, 18/04/2019 - 23:09

Nucleatie van vloeistoffen zichtbaar gemaakt

Gassen kunnen vloeistoffen worden en omgekeerd, maar hoe komt een dergelijk proces op gang? Natuurkundigen onderzochten de zogeheten 'nucleatie' van vloeistoffen, en vonden een mooie manier om dat proces zichtbaar te maken.

Gepubliceerd: vr, 21/12/2018 - 01:09

Supersonisch vliegen: het klappen van de zweep

Sneller dan het geluid vliegen - hoe werkt dat? En waar komt die bekende knal vandaan als je de geluidsbarrière doorbreekt? Evita Verheijden zocht het uit.

Gepubliceerd: do, 13/09/2018 - 15:04