Quantummechanica

Quantumteleporteren - kan dat?

Het klinkt als science fiction: een groep Chinese onderzoekers heeft een deeltje van de aarde naar de ruimte geteleporteerd. Hoe werkt quantumteleportatie precies, en wat kunnen we er wel en niet mee?

Gepubliceerd: do, 27/07/2017 - 13:59

Quantummechanica zien met het blote oog

Gassen lijken behoorlijke saaie natuurkundige systemen. Koel een gas echter ver genoeg af, en er kunnen allerlei verrassende dingen gebeuren!

Gepubliceerd: vr, 19/05/2017 - 16:18

Qantummechanica... in je neus?

Hoe werkt ons reukorgaan? Verrassend genoeg weten we dat niet precies, maar de nodige theorieën zijn er wel over. In één van die theorieën speelt de quantummechanica een cruciale rol.

Gepubliceerd: di, 25/04/2017 - 20:57

Quantumcomputers (3): Echte qubits

Computers gebruiken bits; quantumcomputers gebruiken qubits. Maar hoe maak je zo'n qubit eigenlijk? Deel 3 van ons dossier over quantumcomputers gaat over deze vraag.

Gepubliceerd: vr, 14/04/2017 - 19:15

Quantumcomputers (2): Encryptie, bits en qubits

Sommige problemen die voor een gewone computer in de categorie ‘moeilijk’ vallen, vallen voor quantumcomputers juist in de categorie 'makkelijk'. Dit stelt quantumcomputers potentieel in staat om veelgebruikte encryptiemethoden te kraken.

Gepubliceerd: vr, 24/03/2017 - 16:46

Quantummechanica in je televisie?

Een maand geleden, tijdens de Consumer Electronics Show, bracht Samsung een nieuwe reeks zogeheten QLED-televisies uit - televisies met een “quantum dot display”. Wat zijn quantumdots precies, en wat doen ze in tv's?

Gepubliceerd: zo, 05/02/2017 - 22:02

Een quantum-kopieerapparaat?

Als we iets kopiëren is het resultaat nooit exact gelijk aan het origineel. Perfect kopiëren is in de praktijk onmogelijk, maar kan het in theorie wel? Verrassenderwijs is het antwoord volgens de quantummechanica: nee!

Gepubliceerd: di, 03/01/2017 - 20:42

Vervaltijd Delta Baryon

De Delta Baryon is een heel byzondere Baryon. Er zijn vier types van. Ze hebben allemaal een vervaltijd van exact 5,6x10(-24) seconde, waarmee het de snelst vervallende en dus meest instabiele sub-atomaire deeltje is. Een Delta Baryon vervalt sneller dan welke andere Baryon, sneller dan welk atoom ook, sneller dan welke instabiele quark dan ook, sneller dan welke Lepton dan ook. Sneller dan de instabiele W- en Z Boson ook, zelfs sneller dan het HIggs Boson!

De vervaltijd wordt met een zeer grote nauwkeurigheid gegeven, naar ik aanneem op basis van heel precieze experimenten.

Quantumtoepassingen (1): Geleiding

Vandaag begint een nieuw dossier op de Quantum Universe-website, over toepassingen van de quantummechanica. In de eerste artikelen bespreken we een zeer alledaagse toepassing: het geleiden van elektrische stroom. Waarom doen sommige materialen dit wel, en andere niet?

Gepubliceerd: vr, 26/02/2016 - 21:56

Een quantum-latrelatie

Een van de belangrijkste natuurkundige nieuwsberichten uit 2015 kwam uit ons eigen land. In Delft toonden onderzoekers aan dat de mysterieuze quantumverstrengeling daadwerkelijk bestaat.

Gepubliceerd: di, 05/01/2016 - 14:30