Quantummechanica

Van klassieke chaos tot quantumlittekens

Eenvoudige klassieke systemen kunnen zich bijzonder gedragen als we ze op quantumniveau bekijken. Hoe zit dat als het klassieke systeem zelf al bijzonder is - als het bijvoorbeeld chaos vertoont? Verrassend genoeg is het dan juist de quantumbeschrijving die eenvoudiger wordt!

Gepubliceerd: vr, 02/11/2018 - 12:17

Een quantumklok voor iedereen

Een nieuw Europees consortium van universiteiten en bedrijven gaat ultra-nauwkeurige quantumklokken maken – niet alleen voor in het lab, maar ook voor het leven van alledag.

Gepubliceerd: ma, 29/10/2018 - 09:10

Knopen en natuurkunde: het Jonespolynoom

Eerder beschreven we op deze site hoe de natuurkunde van de quantummechanica leidt tot de wiskunde van knopen. Maar hoe kun je rekenen aan knopen? Mirte van der Eyden doet het voor.

Gepubliceerd: do, 14/12/2017 - 14:32

Quantumteleporteren - kan dat?

Het klinkt als science fiction: een groep Chinese onderzoekers heeft een deeltje van de aarde naar de ruimte geteleporteerd. Hoe werkt quantumteleportatie precies, en wat kunnen we er wel en niet mee?

Gepubliceerd: do, 27/07/2017 - 13:59

Quantummechanica zien met het blote oog

Gassen lijken behoorlijke saaie natuurkundige systemen. Koel een gas echter ver genoeg af, en er kunnen allerlei verrassende dingen gebeuren!

Gepubliceerd: vr, 19/05/2017 - 16:18

Qantummechanica... in je neus?

Hoe werkt ons reukorgaan? Verrassend genoeg weten we dat niet precies, maar de nodige theorieën zijn er wel over. In één van die theorieën speelt de quantummechanica een cruciale rol.

Gepubliceerd: di, 25/04/2017 - 20:57

Quantumcomputers (3): Echte qubits

Computers gebruiken bits; quantumcomputers gebruiken qubits. Maar hoe maak je zo'n qubit eigenlijk? Deel 3 van ons dossier over quantumcomputers gaat over deze vraag.

Gepubliceerd: vr, 14/04/2017 - 19:15

Quantumcomputers (2): Encryptie, bits en qubits

Sommige problemen die voor een gewone computer in de categorie ‘moeilijk’ vallen, vallen voor quantumcomputers juist in de categorie 'makkelijk'. Dit stelt quantumcomputers potentieel in staat om veelgebruikte encryptiemethoden te kraken.

Gepubliceerd: vr, 24/03/2017 - 16:46

Quantummechanica in je televisie?

Een maand geleden, tijdens de Consumer Electronics Show, bracht Samsung een nieuwe reeks zogeheten QLED-televisies uit - televisies met een “quantum dot display”. Wat zijn quantumdots precies, en wat doen ze in tv's?

Gepubliceerd: zo, 05/02/2017 - 22:02

Een quantum-kopieerapparaat?

Als we iets kopiëren is het resultaat nooit exact gelijk aan het origineel. Perfect kopiëren is in de praktijk onmogelijk, maar kan het in theorie wel? Verrassenderwijs is het antwoord volgens de quantummechanica: nee!

Gepubliceerd: di, 03/01/2017 - 20:42