De redactie van The Quantum Universe bestaat momenteel uit:

Afbeelding van Marcel VonkMarcel Vonk, hoofdredacteur. Ik ben onderzoeker in de mathematische fysica, en verzorg daarnaast de outreach en wetenschapspopularisatie van het Institute of Physics van de UvA. Naast de eindredactie van de artikelen schrijf ik ook graag zelf, over onderwerpen als snaartheorie, wiskunde, hoge-energiefysica en mathematische fysica.
Suzanne BintanjaSuzanne Bintanja. Ik ben promovendus in de snaartheoriegroep aan de UvA. Mijn onderzoek is gericht op het beter begrijpen van quantumzwaartekracht, en dan vooral de holografische dualiteit. Daarin komen onderwerpen als conforme veldentheorieën en wormgaten veel voor. Het brainstormen met collega’s en het proberen te begrijpen van de diepste mechanismen in de natuurkunde inspireren mij enorm, en ik vind het erg leuk om de verwondering die ik daarbij voel te vertalen naar een artikel voor The Quantum Universe.
Jeremy van der Heijden. Ik ben promovendus aan de UvA in de snaartheorie, en houd me voornamelijk bezig met het zoeken naar een microscopische theorie voor zwaartekracht. Zwarte gaten spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast word ik vaak heel enthousiast van onderwerpen die zowel met wiskunde als natuurkunde te maken hebben en daar schrijf ik dan ook regelmatig over voor The Quantum Universe.
Jans Henke. Foto gemaakt door Daniel ChernowitzJans Henke. Ik ben freelance wetenschapsjournalist. In mei 2022 ben ik gepromoveerd aan de UvA in de fysica van gecondenseerde materie, oftewel vaste stoffen. Ik hield me tijdens mijn PhD vooral bezig met de studie van (onverwachte) elektronische eigenschappen van materialen, maar ik vind het leuk om te leren (en schrijven!) over de natuurkunde achter dingen die je in het dagelijks leven tegen kunt komen. Natuurkunde vind je overal!
pimPim van den Heuvel. Ik ben een masterstudent theoretische fysica aan de Universiteit van Amsterdam en doe voor mijn scriptie onderzoek naar zogenaamde von Neumann-algebras en hun toepassingen op quantumzwaartekrachtkwesties, zoals de verdamping van zwarte gaten en de emergentie van ruimtetijd. Ik vind het een leuke uitdaging om populairwetenschappelijke artikelen te schrijven, waarbij ik wil proberen de wiskunde, die juist vaak zo boeiend is, zo min mogelijk onder het tapijt te schuiven en het toch begrijpelijk te houden.
Jildou HollanderJildou Hollander. Als PhD-student in de snaartheoriegroep aan de UvA en lid van het Nederlands Zwarte Gaten-consortium doe ik onderzoek naar quantumzwaartekracht. Bij zwarte gaten spelen zowel de quantummechanica als de zwaartekracht een grote rol. Om deze objecten goed te kunnen omschrijven, hebben we dus een nieuwe theorie nodig, die tegelijkertijd zowel kleine afstanden als grote massa’s  kan beschrijven. Omdat ik graag iedereen kennis wil laten maken met deze fascinerende onderwerpen, schrijf ik met veel plezier voor Quantum Universe!
Cintia Perugachi IsraelsCintia Perugachi Israels. Ik ben net klaar met mijn master theoretische natuurkunde aan de UvA en wil nu als wetenschapsjournalist gaan werken. Tijdens mijn master heb ik onderzoek gedaan in de biofysica en ik ben in het algemeen erg geïnteresseerd in de interdisciplinaire kant van de natuurkunde. Ik vind het fascinerend om te leren en te schrijven over hoe natuurkunde gebruikt kan worden voor onderzoeken waarbij wij dat misschien niet verwachten. Het universum is breder dan alleen quantumverschijselen.
Boris PostBoris Post. Ik ben promovendus in de theoretische fysica op de UvA. Mijn onderzoek gaat over quantumchaos en holografie. De centrale vraag is het begrijpen hoe zwaartekracht als een effectieve `coarse-grained’ beschrijving uit een microscopische theorie van quantumzwaartekracht tevoorschijn komt.
Sophie Schot. Ik ben masterstudent Physics & Astronomy aan de UvA. Ik vind het leuk om over natuurkunde te vertellen, en de uitdaging voor mij zit hem in natuurkunde uit te leggen zonder dat het te abstract wordt, en zonder dat er teveel enge wiskunde bij komt kijken. Hoe de wereld werkt is interessant, en zo veel hiervan is natuurkunde! Ik vind het leuk om deze kennis toegankelijk te maken voor iedereen.
Alexander van Spaendonck. Binnen de snaartheoriegroep aan UvA doe ik als promovendus onderzoek naar een wiskundige methode genaamd resurgence. Deze methode werpt een nieuw licht op de wiskunde die wij gebruiken om problemen op te lossen in de theoretische fysica. Het uitleggen van fundamentele natuurkunde zonder al te diep in de wiskundige details te treden vind ik leuk en uitdagend. Daarom schrijf ik bij The Quantum Universe met veel plezier over onderwerpen in de mathematische fysica.
Amber Visser. Ik ben masterstudent Physics and Astronomy aan de UvA. Mijn focus ligt op gecondenseerde materie en de samenwerking tussen theorie en experiment, maar ik denk dat alle onderwerpen binnen de natuurkunde interessant zijn en dat de kunst erin zit om ze duidelijk en met enthousiasme over te brengen.

Oud-redactieleden:

Lars Aalsma