Quantumzwaartekracht

Breakthrough-prijzen voor drie snaartheoreten

De jaarlijkse Breakthrough-prijzen voor de fundamentele natuurkunde zijn toegekend aan Joseph Polchinski, Andrew Strominger en Cumrun Vafa. De drie krijgen elk een bedrag van een miljoen dollar voor hun bijdragen aan de quantumzwaartekracht.

Gepubliceerd: vr, 09/12/2016 - 20:21

Donkere materie of donkere energiei

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies nieuw is aan deze theorie. De hoeveelheid donkere materie in het heelal is inderdaad een raadsel, vooral omdat het zoveel is en niet direct kan worden waargenomen. Dat de zwaartekracht op kleine afstanden nauwelijks meetbaar is ligt niet zo ver af van te zeggen dat hij quantummechanisch niet bestaat. Wat overblijft is de vraag of we in een de Sitterruimte leven of in een anti- de Sitterruimte. Als je voor 1 van beide kiest moet je dat niet doen omdat het heelal sneller uitzet dan verwacht. Dat is m.i. een cirkelredenering.

Famelab: van bacteriën tot zwaartekracht

Aanstaande vrijdag, 22 april, vindt in Utrecht de finale plaats van Famelab - de wedstrijd waarbij jonge wetenschappers de kans krijgen om in drie minuten hun onderzoek aan een breed publiek uit te leggen.

Gepubliceerd: di, 19/04/2016 - 16:30

ER = EPR: een raadselachtige formule

Het lijkt een vreemde wiskundige vergelijking: 'ER = EPR'. Deze uitdrukking duikt de laatste twee jaar regelmatig op in wetenschappelijke artikelen over zwaartekracht, quantumfysica, en de combinatie van de twee. Wat betekent deze geheimzinnige formule?

Gepubliceerd: vr, 25/09/2015 - 01:16

Bestaat ruimte op de allerkleinste schaal?

Een recent idee in de natuurkunde is dat ruimte op fundamenteel niveau niet bestaat. Wat zijn de argumenten voor dit speculatieve idee? In dit artikel leggen we een gedachte-experiment uit dat laat zien waarom ruimte op de allerkleinste schaal niet bestaat.

Gepubliceerd: vr, 01/05/2015 - 14:03

Quantumfysica (15): Quantumzwaartekracht

Dit is het vijftiende en voorlopig laatste artikel uit het dossier Quantumfysica. In het veertiende artikel bespraken we de quantumtheorie die bijna alle krachten en deeltjes in de natuur beschrijft: het standaardmodel.

Gepubliceerd: ma, 20/04/2015 - 23:12

Masterclass 2014

Ook in 2014 heeft The Quantum Universe weer een masterclass voor 5- en 6-VWO'ers over het onderwerp quantumzwaartekracht georganiseerd. Op deze pagina is al het materiaal voor de masterclass te downloaden.

Openingsdag (7 oktober)

De openingsdag viel samen met de openingsdag van de Quantum Universe-profielwerkstukbegeleiding en fungeerde ook al nascholingsdag voor docenten en belangstellenden. Hieronder de slides van de drie presentaties.

Ruimte, Tijd en Zwaartekracht - Jan de Boer

Gepubliceerd: di, 07/10/2014 - 17:06

G&E (2): Planckeenheden

In dit tweede artikel in het dossier "Grootheden en Eenheden" bespreken we Planckeenheden.

Gepubliceerd: ma, 01/10/2012 - 17:00