Standaardmodel

Het échte standaardmodel

Het standaardmodel van de elementaire deeltjes is op het eerste gezicht een eenvoudige tabel van vijftien verschillende deeltjes die samen bijna de hele de natuur om ons heen beschrijven. Maar is de onderliggende wiskunde ook zo eenvoudig?

Gepubliceerd: do, 04/08/2016 - 01:31

Hoe zet je een deeltjesversneller aan?

Wie 's avonds bij thuiskomt zijn auto in de straat parkeert, zal verwachten dat die auto de volgende dag zonder problemen weer start. Bij het grootste natuurkunde-experiment ter wereld ligt dat iets anders: de Large Hadron Collider uit- en weer aanzetten is een hele operatie!

Gepubliceerd: di, 29/03/2016 - 15:16

Higgs ontmaskerd

Bachelorstudenten natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam doen in hun laatste jaar een onderzoeksproject dat wordt afgesloten met een scriptie. The Quantum Universe schreef een wedstrijd uit: schrijf een korte populariserende samenvatting van je scriptie waarin je voor een breed publiek uitlegt welk onderzoek je gedaan hebt.

Gepubliceerd: do, 12/11/2015 - 10:40

Video: Sean Carroll over het Higgsdeeltje

In de zomerperiode plaatsen we op de Quantum Universe-website, naast een wekelijks inhoudelijk artikel op dinsdag, elke vrijdag een link naar een interessante populairwetenschappelijke video.

Gepubliceerd: do, 16/07/2015 - 22:54