Een dag als astrofysicus

Wat doe je als natuurkundige nou de hele dag? Dit is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Dat komt aan de ene kant door de grote afwisseling in de dagen; niet iedere dag is hetzelfde. Aan de andere kant is de baan van een wetenschapper die zelf geen experimenten uitvoert eigenlijk een kantoorbaan – al kan dat kantoor op verschillende dagen wel op heel verschillende plekken op de wereld zijn!

Het is dus lastig om de verschillende aspecten die het leven als natuurkundige in niet veel woorden samen te vatten. Dr. Becky Smethurst filmde een dag uit haar leven als astrofysicus aan de universiteit van Oxford en maakte er de onderstaande video over.

Naast de vlog over het leven als astrofysicus bestaat Smethursts Youtubekanaal (toepasselijk ‘Dr. Becky’ genaamd) uit wekelijkse video’s waarin ze onder andere vertelt over recente wetenschappelijke ontwikkelingen binnen de astrofysica, haar eigen interesses en onderzoeksdoelen. Daarnaast beantwoordt ze veelgestelde vragen en reageert ze op bijvoorbeeld memes en series die een link hebben met alles wat over de ruimte, sterren en zwarte gaten gaat.

Het kanaal is daarom zeker een aanrader als je op een toegankelijke manier meer wil leren over astrofysische verschijnselen, of als je je verveelt en enthousiast bent over de ruimte!