Zwarte gaten

De informatieparadox revisited

Is er een verschil tussen je dagboek verbranden en het in een zwart gat gooien? Deze vraag, beter bekend als de ‘informatieparadox’, houdt theoretisch fysici al decennialang bezig. Recent onderzoek leidde tot een opleving (en misschien wel oplossing?) voor dit oude probleem.

Gepubliceerd: vr, 15/11/2019 - 14:56

Superradiantie en zwartgatbommen

Onderzoek naar radicale gevolgen van Einsteins algemene relativiteitstheorie spreekt enorm tot de verbeelding. Michiel Rollier beschrijft hoe je van een zwart gat een bom zou kunnen maken - en waarom dat ook voor meer vredelievende fysici interessant is.

Gepubliceerd: vr, 20/09/2019 - 14:51

Kosmische censuur en zwakke zwaartekracht

Een paar weken geleden schreef Evita Verheijden over kosmische censuur: het vermoeden dat singulariteiten altijd verborgen zijn achter een horizon. Vandaag een vervolg: wat heeft kosmische censuur te maken met een ander vermoeden, het 'zwakke-zwaartekrachtspostulaat'?

Gepubliceerd: vr, 21/06/2019 - 12:30

Zwarte gaten in twee dimensies: handig!

Stephen Hawking voorspelde dat zwarte gaten door het uitzenden van straling kunnen verdampen, en aan het eind van hun leven ook een hoogenergetische donderschok kunnen uitzenden. Dit alles is uiteindelijk – in zekere mate – bevestigd met behulp van tweedimensionale zwarte gaten. Waarom twee dimensies?

Gepubliceerd: di, 04/06/2019 - 12:09

Kosmische censuur

Wat zit er achter de horizon van een zwart gat? Het principe van ‘kosmische censuur’ stelt dat we het antwoord op die vraag misschien wel nooit kunnen geven.

Gepubliceerd: vr, 17/05/2019 - 15:49

Een 'rommelig' zwart gat

De meest interessante natuurverschijnselen - denk aan aardbevingen of poollicht - ontstaan als processen net niet helemaal gladjes verlopen. Onderzoekers hebben nu gezien wat er gebeurt als een zwart gat niet helemaal netjes in de pas loopt.

Gepubliceerd: vr, 10/05/2019 - 16:43

De eerste foto van een zwart gat?

Zwarte gaten: we weten al een eeuw dat ze kúnnen bestaan, maar een echte foto van een zwart gat was nog nooit gemaakt. Het zou goed kunnen dat daar nu verandering in is gekomen.

Gepubliceerd: di, 02/04/2019 - 13:37

Wormgat

Forum:

Er wordt wel eens gesteld dat een zwart gat eventueel een wormgat zou kunnen zijn naar een andere plek/tijd. Hoe waarschijnlijk is dit, gezien we nooit een zwart gat hebben waargenomen waar materiaal uit komt (zo ver ik weet)?

Op zoek naar het onzichtbare

In de theoretische natuurkunde spelen zwarte gaten een belangrijke rol. Maar hoe neem je deze onzichtbare objecten in de praktijk waar? We vroegen astronoom Jakob van den Eijnden naar zijn antwoord.

Gepubliceerd: zo, 25/03/2018 - 13:17