Promoveren in de snaartheorie

Als je een natuurkundestudie aan de universiteit hebt afgerond, kun je gaan promoveren: vier jaar verder leren voor het vak van wetenschappelijk onderzoeker, met aan het eind de doctorstitel. Wat betekent dat precies, en hoe ziet het werk van een promovendus in bijvoorbeeld de snaartheorie eruit? Videomaker Simon Clark liep een dagje mee met een promovendus aan de universiteit van Oxford om te leren wat snaartheorie is en wat een promovendus in dit vakgebied zoal doet.

Simon Clark is een Britse vlogger, schrijver en podcastmaker die twaalf jaar geleden begon met het maken van video’s over zijn studie natuurkunde aan de universiteit van Oxford. In deze video’s deelde hij op zeer persoonlijk wijze alle hoogte- en dieptepunten van zijn studietijd met zijn kijkers. Na het afronden van zijn natuurkundestudie ging Clark promotieonderzoek doen in atmosferische natuurkunde aan de universiteit van Exeter. Ook gedurende die tijd maakte hij wekelijks vlogs over zijn leven daar. Inmiddels is Clark gepromoveerd en is hij niet langer verbonden aan enige universiteit, maar zijn liefde voor het maken van video’s over natuurkunde en de academische wereld zijn altijd blijven bestaan. Daarom heeft hij onder andere een boek over zijn eigen vakgebied geschreven, neemt hij podcasts op, en maakt hij nog steeds video’s over wetenschap.

Eén terugkerende rubriek op zijn videokanaal heeft een format waarin hij een promovendus interviewt en volgt gedurende zijn of haar dag. Een leuk voorbeeld is de video hieronder waarin Clark terugkeert naar zijn oude vertrouwde Oxford en een dag meeloopt met Thomas, een promovendus die onderzoek doet naar de snaartheorie. In de video zie je waar Thomas onderzoek naar doet, hoe zijn werkplek eruitziet en hoe hij zijn eigen toekomst ziet. Daarnaast is er tijd voor Clark zelf om te reflecteren op zijn eigen tijd in Oxford.

Ben je zelf benieuwd hoe het is om promotieonderzoek te doen naar snaartheorie? Of ben je geïnteresseerd in het leven van promovendi in de natuurkunde in het algemeen? In dat geval zijn deze video en het bijbehorende YouTube kanaal van Simon Clark absoluut een aanrader!