Richard Feynman beeldt zich de wereld in

Vandaag deel ik mijn favoriete video op het internet met jullie. In de video zie je Richard Feynman, een van de beroemdste natuurkundigen van de vorige eeuw, ruim een uur lang praktisch onafgebroken met het grootste plezier babbelen over de werking van allerlei alledaagse fenomenen. Het plezier waarmee hij vertelt is aanstekelijk, en tovert onvermijdelijk een glimlach op je gezicht. Ik deel het filmpje ook graag met mijn familieleden – overigens met wisselend succes – om over te brengen waarom natuurkunde zo interessant is en wat voor verbeeldingskracht erbij komt kijken.

Afbeelding 1. Richard Feynman praat over natuurkunde. Screenshot uit de YouTube-video.

Richard Feynman; een natuurkundige gigant van de vorige eeuw. Zijn ideeën zijn vandaag de dag nog onverminderd relevant, van de Feynman-padintegraal en Feynmandiagrammen, tot de formulering van de quantumelektrodynamica waar hij de Nobelprijs voor kreeg. Onder natuurkundigen is hij misschien wel even bekend om zijn eigenzinnige karakter, zijn didactische vaardigheden en zijn ongeëvenaarde plezier in het doen van natuurkunde. Onder niet-natuurkundigen is hij wellicht bekend van de vele citaten die er van hem rondgaan, die wel of niet terecht aan hem worden toegekend. Onder Amerikanen zal hij bekend staan voor het ontrafelen van de oorzaak achter de Challenger explosion (waarover ook een interessante documentaire op Netflix staat en waarover Feynman zelf ook uitgebreid vertelt in zijn boek What do you care what other people think?). Natuurlijk betekent dat alles niet dat Feynman in alle opzichten een held was. Zijn bijdrage aan de atoombom is op zijn minst controversieel te noemen en zijn beeld van vrouwen op zijn minst ‘ouderwets’. Dat hij een briljant natuurkundige en een excentrieke persoonlijkheid was, staat echter buiten kijf.

Nadat je de onderstaande video hebt gezien zal zijn populariteit als fysicus je misschien niets verbazen. Hier legt hij uit over warmte, vuur, elektriciteit en magnetisme, de logica achter ‘waarom-vragen’, elastiekjes, nadenken over enorm uiteenlopende lengteschalen, en nog veel meer. En voor wie na de video nog meer wil: ook Feynmans autobiografische Surely You’re Joking Mr. Feynman! is van harte aangeraden.