Snaartheorie en het einde van ruimte en tijd

In augustus schreven we al over de nieuwe serie wetenschaps- en culturele uitgaansavonden “Science and Cocktails”. Inmiddels zijn de twee van deze avonden achter de rug: op 3 september was het thema snaartheorie en sprak fysicus Robbert Dijkgraaf; op 30 oktober was astronoom Ewine van Dishoek te gast tijdens een avond die ging over de opbouw van sterren, planeten en het leven. De voordracht van Robbert Dijkgraaf is inmiddels online terug te kijken.

What is string theory? What happens to stuff that fall inside a black hole? What are the fundamental building blocks of space and time? Did Nature have any choice in picking the fundamental laws of physics? What is the role of mathematics in physics?

Het zijn niet de minste vragen die Robbert Dijkgraaf in zijn voordracht in Paradiso probeerde te beantwoorden, maar – zoals de liefhebber van zijn DWDD-colleges zal verwachten – hij slaagt er weer in om een mooi en inzichtelijk beeld te geven van deze cruciale vragen uit de fundamentele natuurkunde. De voordracht van Dijkgraaf is nu terug te kijken via YouTube:

De opnames van de avond met Van Dishoeck zijn helaas nog niet beschikbaar; zodra dat het geval is plaatsen we die natuurlijk ook hier. Wilt u intussen zelf ook eens zo’n Science and Cocktails-bijeenkomst meemaken: de volgende is op 11 december in de Tuinzaal van Paradiso Noord in Amsterdam; zie hier voor meer informatie.