Your Daily Equation

Sinds twee weken plaatst theoretisch fysicus Brian Greene dagelijks een filmpje op YouTube waarin hij één vergelijking uit de natuurkunde of wiskunde bespreekt. Van E=mc2 tot 1 = 0,99999…, allerlei intrigerende vergelijkingen komen langs.

Bij het grote publiek is Brian Greene met name bekend vanwege zijn populairwetenschappelijke boeken en televisieseries over natuurkunde en het heelal. Daarnaast is Greene ook actief onderzoeker, en heeft hij belangrijke bijdragen geleverd aan bijvoorbeeld de snaartheorie en de kosmologie.

Nu velen door de coronacrisis thuis zitten en online vermaak zoeken, leek het Greene een mooi idee om dagelijks op YouTube een vlog te plaatsen waarin hij steeds één vergelijking bespreekt – meestal uit de natuurkunde, soms uit de wiskunde. Inmiddels is het project twee weken gaande, en is al een mooie verzameling ontstaan. De serie begint, hoe kan het ook anders, met Einsteins vergelijking E=mc2, en behandelt in de eerste afleveringen ook enkele andere vergelijkingen uit de relativiteitstheorie. In de tweede week schakelt Greene over op de quantumfysica, en inmiddels is ook de eerste vergelijking uit de quantumzwaartekracht aan bod gekomen.

Dat klinkt misschien enorm ingewikkeld, maar Greene is een geweldig popularisator, en de filmpjes zijn dus goed te volgen, ook voor wie niet alleen maar tienen voor wiskunde haalt of haalde op de middelbare school. Hieronder het inleidende filmpje van de serie; klik hier voor het hele overzicht, waaraan dagelijks om 21:00 Nederlandse tijd een aflevering wordt toegevoegd.

Met dank aan Arno Krielen voor het doorgeven van de link. Zelf ook een leuke natuurkunde-link tegengekomen? Laat het ons weten!