Zwarte gaten in Paradiso

Wat zijn zwarte gaten? Hoe ontstaat zwaartekracht? En wat heeft snaartheorie hiermee te maken? In een nieuwe editie van de evenementenserie Science & Cocktails, op 13 juli in Paradiso in Amsterdam – “Gravity, black holes, string theory and the universe” met snaartheoreten Hiroshi Ooguri en Andrew Strominger, zijn dit enkele van de fundamentele vragen die ter sprake zullen komen.

zwart gat

Zwaartekracht is de bekendste natuurkracht, maar tegelijkertijd de kracht die we het minst goed begrijpen. Het mysterie rondom zwaartekracht zie je het duidelijkst terug in zwarte gaten – plekken in de ruimte waar de aantrekkingskracht zo sterk is dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen. Theoretisch natuurkundigen als Jacob Bekenstein en Stephen Hawking hebben een halve eeuw geleden al laten zien dat een poging om de horizon van een zwart gat microscopisch te beschrijven tot veel verwarrende – en in sommige gevallen zelfs paradoxale – conclusies leidt. Het ontrafelen van deze mysteries is nog steeds een van de belangrijkste doelen van de moderne natuurkunde; een ontwikkeling waarin snaartheorie een grote rol heeft gespeeld.

Ben je geïnteresseerd geraakt in deze onderwerpen? Op woensdag 13 juli kunnen liefhebbers van zowel science als cocktails – onder genot van een drankje – luisteren naar de ideeën van twee van de meest vooraanstaande theoretisch natuurkundigen uit het vakgebied over deze onderwerpen: Hiroshi Ooguri en Andrew Strominger. Beiden hebben belangrijke bijdrages geleverd aan ons begrip van zwarte gaten en snaartheorie. Voor meer informatie en kaarten kun je hier terecht.